mandag 27. februar 2012

Den perfekte kjøkkenkluten!




Før jul kastet også jeg meg på den store kjøkkenklut-trenden!
Jeg strikket rundt 20 stk og ga bort i julegaver til familie og venner
landet rundt, men veien til den perfekte oppskriften var lang
(og litt kjedelig)

Jeg trålet blogger i søkk og kav, som vi sier i nord, og strikket
tre rett, tre vrang, så det ble rutete, jeg strikket dem på skrå, jeg 
strikket rillestrikk, men til slutt fant jeg den perfekte!
Denne er en kombinasjon etter tips på ulike blogger, og 
med litt prøving av garn og pinnestr, så kom jeg frem til dette:
 

Pinne nr 2,5 eller 3 og Bomullsport fra Sparkjøp
1 nøste = en klut

Legg opp 56 masker
Strikk 3 riller
Strikk 3 m rett, deretter annenhver rett og annenhver vrang 
til det er 3 masker igjen. Disse strikkes rett.
Strikk neste omgang rett
Deretter gjentar du omgangene annenhver gang til nøstet er nesten brukt opp, 
hvorpå du strikker 3 riller igjen.

Jeg synes klutene blir faste i fisken, og rillekanten som blir rundt kantene
ved at man alltid strikker de tre første og tre siste maskene rett,  gjør
at kluten ikke krøller seg, og gir en fin ramme rundt mønsteret!





Flere som strikker kluter?




1 kommentar:

  1. prøvde meg på kluten din :-D
    http://strikkedolla.blogspot.com/2012/03/dusj-vott-og-kluteri.html

    SvarSlett

Visste du at du ikke trenger egen blogg for å kommentere i andres blogger?
Der du må velge "kommentèr som" under kommentarfeltet, kan du velge navn/nettadresse, eller anonym! Da skriver du bare inn navnet ditt!
Takker for alle hilsener :)