søndag 9. januar 2011

Fjorårets fineste julegaver!

De fineste julegavene herfra, var definitivt Sondres Hånd- og fotavtrykk, støpt i gips og rammet inn!


Slik gikk jeg frem!

Jeg kjøpte først et sånt støpesett på europris som overhodet ikke fungerte! For det første skal barnet holde hånden/foten i ro i 3-5 min. for at massen skal stivne og være klar for avtrykk. Da jeg hadde lurt mini til å sovne på stellebordet, og hadde holdt hånda hans i den der grøten i 15 min. uten at den gjorde tegn til å stivne, skjønte jeg at jeg måtte finne på noe annet. En venninne fortalte at barnehagen hun jobbet i brukte plastelina for å ta avtrykk, så det ble utgangspunktet her også!
Jeg la plastelinaen i en tynn plastboks som jeg hadde i et vannbad for å få opp temperaturen litt. Dette for  ikke vekke junior, som bare synes det er sånn passe gøy å bli vekka av at han har foten nedi kald plastelina, og for å gjøre den litt mykere!
Jeg ønsket å lage en form hvor jeg kunne støpe flere avtrykk, for å gi til nærmeste familie, og som jeg kunne ta vare på til senere, i tilfelle jeg kom på noe kjempesmart jeg kunne brukt det avtrykket til :)

 Slik så de første avtrykkene ut! 
Når man heller i gips, og denne begynner å tørke, utvikles det varme. Derfor vil plastelinaen bli litt vassen når man tar den av gipsen, og avogtil sette den seg litt fast, og dermed avgi litt farge. Jeg tok rett og slett oppvaskbørsten og børstet av det verste. 
Om du skal støpe bare et avtrykk, lønner det seg å bruke plastelina uten kraftig farge, da det ikke er så enkelt å få bort alt. Selv skulle jeg bare bruke avtrykkene til å lage former, så jeg tok vekk bare det verste!



Rammene jeg brukte, var sånne dype rammer fra ikea, (som vistnok er på salg til 20,- pr stk nå) og disse hadde en inner-ramme man kunne ta ut. 
Denne brukte jeg som form da jeg skulle lage en base med 2 fotavtrykk i, slik at størrelsen ble passe!


Slik ble resultatet av basen med to avtrykk. 
(ser ut som at det bare er 4 tær på den venstre foten, men lilletåa vises bare litt dårlig :D )


 For å lage en form jeg kunne bruke til å støpe flere avtrykk, kjøpte jeg formgummi på panduro. 
Det er flytende lateks som man pensler på. For å få en solid form, bør man ha 20 lag minst. 
Jeg var litt rask på noen former, og da ble f.eks fingertuppene litt flate av vekta på formen, så ta deg heller tid til noen ekstra strøk, og husk og vent til det har tørket før du tar på nytt. 
Hårføner kan vistnok brukes for å tørke raskere, men det har jeg ikke forsøkt. 
Jeg lot det bare stå på kjøkkenbenken og tok et strøk når jeg var innom. 
Når gummien begynte å bli mørkegul var det som regel tykt nok!




Jeg brukte ikke basene med to avtrykk til noe, men støpte heller enkeltavtrykk. 
Disse pusset jeg fint rundt kantene og børstet godt av. 
Som du kan se på bildet får man med de fine linjene under foten når man bruker plastelina, noe jeg synes er utrolig fint :) På bildet ser du også gulfargen formen får når den er solid og har mange nok lag!



Her er det ferdige resultatet. 
(skal få tatt et bedre bilde å legge ut!)
Jeg kjøpte svart papp på bokhandelen som hadde en ensten "semsket" finish. Viktig at avtrykkene er helt fri for pussestøv, for det vises godt på det sorte. 
I tilegg er det smart å åpne rammene helt og blåse ut evt. støv og å pusse glasset innvendig og utvendig før man monterer igjen. Utrolig irriterende å måtte åpne dem opp igjen når man tror man er ferdig :)

Om noen lager avtrykk etter denne oppskriften, blir jeg kjempeglad for å få se resultatet :)
Lykke til!!

9 kommentarer:

  1. Dette gikk jo kjempebra! Og det ble jo så fint til slutt. Flink du er :) Godt nyttår til deg og dine, Maichen ;)

    SvarSlett
  2. så søte de ble...

    men du... er du som har prøvd å få tilgang til andre sida sant?

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Cec, og det samme til deg! Håper året som kommer blir fantastisk på¨alle måter ;)

    Heidi Marie: Takk for det, det var gøy å lage dem!
    Og det er jeg ja :)

    SvarSlett
  4. Hei Maichen =)
    Tusen takk for navnefestinvitasjonen- vi kommer!
    Viste ikke du hadde blogg, veldig artig å lese, kjempefine bilder har du også =)
    Gleder oss til å se fine gutten, masse kos fra Azra, Alex, Arian og Niko ;)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for det :)
    Kjempeflott at dere har anlednign til å komme, vi gleder oss veldig :)
    Blir artig å se Arian igjen, han er sikkert stor gutt nå i forhold til sist :)
    Mange klemmer fra oss :)

    SvarSlett
  6. Hei Maichen :)
    Blir det avtrykket du hadde med de to føttene ødelagt etter du smører den formgummien på?
    Jeg har et bittelite avtrykk fra Mathilde-Elise som jeg fikk på sykehuset, som jeg skulle ønske jeg kunne ha fler av - for da varer de lengre føler jeg. Jeg er livredd for at det ene jeg har skal bli ødelagt.

    Så hvis det går ann å gjøre slik du har gjort det....?

    Ellers så vil jeg gjerne prøve dette når neste barn kommer :)

    Himla gøy å lese hva du driver med - du er så kreativ! Men det har du jo alltid vært :)

    Og forresten - hihi - hvis du tar i mot bestilling på sånn hekla booties - så si i fra :):)

    Klemklem fra Anne-Grete

    SvarSlett
  7. Hei Ditte, Og godt nyttår!!

    Mine avtrykk som er laget i gips har ikke tatt skade av formgummien i det hele tatt, så jeg vil tro det skal gå helt fint, om ditt avtrykk også er i gips! Jeg har full forståelse for at du er redd for det du har, og dette må jo være en kjempefin måte å kunne bevare det på!!


    Jeg ønsket også å evt. kunne støpe opp flere avtrykk senere, om jeg kom på noe lurt å gjøre med dem, og derfor syntes jeg det var fint å ha muligheten til å lage en form av det!
    -nå har jeg f.eks funnet ut at jeg kanskje skal støpe en liten fot i sjokolade for å ha på en kake til navnefesten, og så skal jeg etterhvert lage en minneramme med første smokk osv. og der tenkte jeg og ha en fot :)

    Kjempegøy å høre at du liker bloggen :) Er jo gøy å vise frem dilleriene sine når man får så koselige tilbakemeldinger :)

    Jeg hekler gjerne flere booties, så det er bare å si fra :)

    Mange klemmer herfra :)

    SvarSlett
  8. Ditte: Jeg vet forreste at det går an å "forgylle/sølve" f.eks første smokk eller sko til barnet.. hadde det vært noe du kanskje kunne gjort med et slikt avtrykk? Bare en liten ide'!

    SvarSlett
  9. Da må jeg prøve dette - tar med meg alle tips jeg kan få :)
    Men jeg venter til jeg skal gå mer hjemme og har litt bedre tid :)

    Klemklem Ditte

    SvarSlett

Visste du at du ikke trenger egen blogg for å kommentere i andres blogger?
Der du må velge "kommentèr som" under kommentarfeltet, kan du velge navn/nettadresse, eller anonym! Da skriver du bare inn navnet ditt!
Takker for alle hilsener :)